Verkkokauppauudistus

Moni yritys pohtii rooliaan verkossa. Ajatuksia ja ajatusten myyjiä on paljon. Kuinka investoinnit verkkoon saadaan tuottamaan. Tässä muutama ajatus ostopäätöstä toivottavasti helpottamaan.

Nykyinen verkkokauppa ei toimi

Harvalla yrityksellä ensimmäinen ostettu verkkokauppa toimii. En tarkoita että syy olisi ainoastaan verkkokauppaohjelmiston – ennemminkin kokonaisvaltaisen ajattelun siitä mitä tavoitteita sähköisellä kaupankäynnillä on. Vai onko niitä ollenkaan. Useassa yrityksessä verkkokaupan osuus 1-2 % kokonaisliikevaihdosta.

Sisältöstrategia ei toimi tai sitä ei ole

Yrityksen sisältöstrategian pitäisi yltää myös verkkoon. Jos viesti ei ole selkeä, ei se myöskään myy. Varsinkin verkossa vuotokohtia on liian paljon – älä oleta kohderyhmän osaavan perille ilman selkeää opastusta!

ERP -investointi on ajankohtainen

Huomattavan usealla suomalaisella yrityksellä on ERP. Ja todella monella sen päivitys tai uusiminen on työlistalla. Vuonna 2014 ERP-uudistuksen keskiössä pitäisi olla se miten sähköinen kaupankäynti on integroitu toiminnanohjausjärjestelmään. Usein ERP-palveluntarjoaja ehdottaa oman kaupan käyttöönottamista. En sitä mitenkään kiellä, mutta usein on niin että kansainvälisellä tasolla happotestatut verkkokauppaohjelmat ovat luotettavampia ja modulaarisempia. Esimerkiksi Magentolla on pelkästään tuhansien kehittäjien verkosto ympäri maailmaa.

Verkkopalvelu-uudistus on ajankohtainen

Aika paljon puhutaan verkkopalvelu-uudistuksista – yksistään tai osana isompaa brändiprojektia. Yrityksen on ajateltava hetki pidemmälle. Mitä jos ensi yön jälkeen olisi hyvä myydä tuote x verkossa. Mitäpä jos uusi verkkosivusto, joka on tietenkin suunniteltu jokaiselle päätelaitteelle olisikin verkkokauppa-alustalle valmiiksi rakennettu.

Verkkokauppatuotteessa on paljon mielenkiintoisia ominaisuuksia yrityksen myynnin työkaluiksi ilman että siellä vielä myytäisiin yhtäkään tuotetta, esimerkiksi asiakasymmärryksen kasvattamiseen tai viestinnän automaatioihin liittyen.

Työkaluksi myyjille

Verkkokaupan erilaiset ratkaisut antavat uusia kulmia jälleenmyyntiin ja oman myyjäverkoston prosesseihin. Monilla teollisuudessa toimivilla yrityksillä tuotteet eivät ole mahdollista myydä suoraan verkosta, mutta myyntiprosessia voidaan helpottaa tarjoamalla verkkokaupoista tuttuja instrumentteja.

Maailmanvalloitukseen

Uusi markkina-alue, esimerkiksi muualla kuin Suomessa vaatii melkoisia panostuksia. Mitä jos perinteinen myyntiprosessi korvattaisiinkin vahvasti kohdennetulla verkkokaupalla? Jos markkinat eivät olleetkaan otolliset, on verkkoon luodut prosessit monistettavissa seuraavaan kokeiluun.

Verkkokauppauudistus on aina monen tekijän summa. Anna Bäst Fören auttaa luomaan yrityksellesi onnistunut ja tuloksellinen verkkokauppa!

Anna Bäst Fören auttaa verkkokauppahankinnoissa!